Stress test - Fakta om stress

Stress test - Fakta om stress

Hvor påvirket vi er af stress i kroppen, kan vi læse ud fra kroppens reaktion.

Vi kan dele dem op i en skala fra grøn til rød. Se om du i nedenstående kan finde hvilket niveau dine symptomer er på.
 

De tre zoner

 
Dine kendetegn i den grønne zone:
  • Rolig og stabil
  • Klarer dine opgaver
  • Har selvtillid og tillid til andre
  • Generelt godt humør
  • Normal hukommelse og koncentration
  • I kontrol både fysisk, mental og emotionelt
  • Sover godt og nok
  • Spiser ordentlig og den rette mængde
  • Dyrker motion og holder dig aktiv
  • Formår at have det sjovt / fornøjeligt
  • Socialt, mentalt og spirituelt aktiv
  • Er tilfreds med dig selv
  • Handler etisk og moralsk
Vi skal helst være overvejende i den grønne zone. Korte perioder i en anden zone er ok, så længe du har fokus på at komme tilbage i den grønne zone igen.
 
Dine svingende (ikke konstante) kendetegn i den gule zone:
  • Anspændt eller nervøs
  • Ked af det eller sur
  • Bekymrer dig
  • Forsøger at springe over hvor gærdet er lavest
  • Kort lunte eller grov/ond
  • Irritabel eller gnaven
  • Problemer med at falde i søvn
  • Spiser for meget eller for lidt
  • Mindre interesse, energi eller entusiasme
  • Nyder ikke normale aktiviteter
  • Holder dig for dig selv
  • Er meget højlydt eller hyperaktiv
  • Negativ og pessimistisk
  • Forringet koncentration
Symptomer i den gule zone kommer typisk når vi har været under pres i kortere tid, fra dage til uger. Typisk forsvinder de igen, hvis kroppen og hjernen får lidt ro. For det meste kan en weekend eller en ferie være nok.
I begyndelse er symptomerne forbigående og i denne fase er det ikke nødvendigt med hjælp. Her skal du lægge dit fokus på at få ro, pauser samt være fysisk aktivitet og få nok søvn. Når de er mere vedvarende, nærmer man sig overgangen til den røde zone. Ved vedvarende symptomer bør du opsøge professionel hjælp, gerne inden du når den røde zone.
 
Dine kendetegn i den røde zone:
  • Vedvarende anspændt og utilpas, evt. uforklarlige smerter
  • Sover dårligt
  • Følelsesmæssig “kold” eller ligeglad
  • Raseri- eller panikanfald/ angst
  • Konstant tankemylder og bekymring
  • Glemsom
  • Kan ikke træffe beslutninger eller tænke klart
  • Ikke i stand til at nyde ellers behagelige aktiviteter
  • Mavetarm forstyrrelser
  • Blødningsforstyrrelser for kvinder
  • Opgivende
  • Følelse af udmattelse/ træthed trods søvn
  • Øget selvkritik
  • Fraværende/ kan ikke holde fokus
  • Grådlabil
 
I den røde zone er kroppen for alvor begyndt at blive belastet og det er vigtigt at tage hånd om tilstanden med et samme. Ofte kommer tanken ”det bliver bedre når”, men det er vigtig du opsøger professionel hjælp med det samme.
 
Zonerne er kun vejledende og er du i tvivl, er det vigtig at søge hjælp til yderligere udredning.
 
Du kan enten kontakte din læge eller ringe til mig på telefon 40 71 87 60 for en uforpligtende snak omkring din situation. Så finder vi sammen den rette vej for dig.
 

 

Fakta om stress

Ordet stress er et ord der bruges i mange forskellige sammenhænge. Desværre forbindes det ofte med fortolkningen ”noget jeg ikke kan klare” og derfor tager mange afstand fra erkendelsen af de kan have stress – det er jo heller ikke rart ikke at kunne slå til.
Men det spiller også en rolle, at det er lidt diffust hvad stress egentligt er. Ofte er symptomerne noget vi mærker i kroppen, i ændret adfærd eller mental formåen. Så ofte er det svært at vide om ens gener stammer fra et reelt kropsligt problem, eller om det er skabt af stress.
 
Der er langt fra hverdagens ”jeg synes det er stressende” som ofte er en betegnelse for ”jeg har travlt” til en egentlig stress tilstand i kroppen.
 
Stress er en tilstand der over tid hober sig op i kroppen og langsomt ændrer de hormonelle forhold og dermed måden hvorpå kroppen og hjernen fungerer på.
 
Årsagerne til stress kan være mange, men der er en klar sammenhæng mellem stress og oplevelsen af at mangle:

  • Kontrol
  • Overblik
  • Løsninger
  • Tid/energi

Stress er en naturlig tilstand, som vi bruger til at blive opmærksomme på, at der er noget der er vigtigt for os, noget vi skal tage os af eller forholde os til. Tilstanden hjælper os også med at yde noget ekstra ordinært, være mere udholdende og fokuseret. Kroppen kommer i en midlertidig alarmtilstand.
 
Men er kroppen i denne alarmtilstand i lang tid ad gangen uden pauser og mulighed for at slappe af, begynder kroppen at lide under det.
 
Vi udsættes alle dagligt for stressorer – ting og situationer vi skal forholde os til. Det er når vi over for disse stressorer mangler følelsen af kontrol, overblik, løsning, tid eller energi de bliver stressende og begynder at påvirke os på en negativ måde.

 

 

Ring på 40 71 87 60

Skriv til mig

Boost Your Mind - logo

v/ Dorthe Juel Christensen
Skorpionens Kvarter 102, 6710 Esbjerg V
Telefon: 40 71 87 60
Mail: info@boostyourmind.dk
CVR: 37917990